2015. február 16., hétfő

Mennyivel ér többet egy lakás, ha egy sztáré volt? tudhatja-e a piac, ha celeb lakása eladó?

„Akkor vagy otthon, amikor nincsenek elvárások, amikor az lehetsz, aki vagy.”
Feldmár András

Életünk új szakasza, mikor elhatározzuk saját lakást veszünk. Mikor bemegyünk az ingatlanközvetítő irodába, ahol segítőkész munkatársak állnak rendelkezésünkre. Felmérik igényeinket, hitelajánlatot tesznek. Mind-mind apró lépés céljaink megvalósulásához.
De vajon tudhatjuk-e, hogy álomotthonunk azelőtt egy celeb birtokában volt? A magyar piacon mennyire bevett szokás, hogy kihangsúlyozzák, hogy az ingatlan hírességé volt? Valamint hogy jelenik ez meg a végösszegben?
Valahogy úgy lehetünk ezzel a kérdéssel, mint a nagy sportszermárkáknál. Nagyjából ugyan ott készülnek, mint számos egyéb sportszer, Kínában. Mégis differenciált áron juthatunk hozzá. Hogy miért? Mert egy-egy ilyen termék mögött hatalmas márkák állnak. E vállalatoknak, márkáknak pedig presztízsük van, reklámköltségeik vannak.
Körülbelül így gondolkodnánk egy celeb lakásnál is. Hiszen ők is ugyanolyan épített házban élnek, mint kevésbé híres embertársaik. Mégis a hírnév, talán egyfajta értékmérő lehet, mely felviheti az ingatlan árát. Valamint így eladhatóbbá is válik a piacon, hiszen kinek a figyelmét ne ragadná meg, ha kiderülne, hogy egy elismert személy lakott ott.
Azonban lehet, hogy ezzel hatalmasat tévedünk. Vegyünk csak két amerikai példát, Lady Gaga aki világszerte ismert, elismert előadó, több milliós nézettséggel a YouTube-on és lemezeladásokkal büszkélkedhet. 2011-ben költözött el New York-i otthonából, melyet mindaddig bérelt. A főbérlő ezt követően szintén meghirdette a lakást.           
Egy ingatlanértékesítő elmondása szerint nem emeltek az áron, nem változott a lakás bérleti díja. Viszont jó marketingfogásnak bizonyult, hiszen sokakat vonzott, ha megtudták, hogy ott élt az énekesnő.
A napokban épp Jennifer Lopez Hidden Hills-i ingatlanja került értékesítésre. A környéken lévő házak, melyek hasonló területűek, közel azonos árfekvésben kerültek meghirdetésre ( 17 millió dollár körüli értékben). Csak a bulvár jellegű oldalak, lapok foglalkoztak a hírrel. Egy ingatlanértékesítő honlapon[1] megtaláltuk a házat, ám ott egy szó sem esik arról, hogy kinek a tulajdona volt. Az erre specializálódott irodák nem jelzik sem honlapjukon sem hirdetéseikben, hogy kinek a tulajdonában állt az épület.
Tulajdonképpen marketing funkciót lát el az információ, de ettől az ingatlan értéke nem nő, nem is csökken. Az úgynevezett turistacsalogató eszköz alakul át vevőcsalogató eszközzé.
Az Openhouse életében is volt számos olyan értékesítés mikor híres ember házát adták el, vagy épp híres embernek adtak el ingatlant. De vajon felhasználták arra az információt, hogy vevőket csalogassanak magukhoz? Emeltek-e az áron? Illetve arra a kérdésre kapunk még választ, hogy vajon tudhatja-e magyar piac, ha egy neves személy ingatlanja eladó.
A győri Openhouse munkatársai elárulták, hogy számos olyan alkalom volt értékesítéseik során, hogy sztárnak adtak el ingatlant, valamint arra is akadt példa, mikor híresség házát adták el. Épp a hetekben kaptak szintén egy ismert személytől megbízást.      

     
Azonban hirdetéseikben nem használják fel ezen információkat. Amikor megtekintésre kerül az ingatlan, értékesítőik kipuhatolózzák a vevő igényeit, érdeklődési körét így rá tudnak jönni, hogy érdemes-e megemlíteni, hogy azelőtt híres ember tulajdonában állt az ingatlan.
Értékesítőink véleménye szerint Magyarországon nem olyan felkapott szokás sztárokkal „reklámozni” egy lakást, házat, hiszen nálunk egészen más fogalomkörrel párosul a celebség.
Ellenben a külföldi világsztárokkal. Figyelembe kell venni azt is, hogy a hírnév egy két oldalú penge, éppen ezért óvatosan kell bánni vele.       
Valamint úgy vélik, hogy sokkal inkább lehet „hívogató” egy lakás, ha azt egy nevesebb dizájner produktumaival rendezik be, valamint ha egy híresebb lakberendező rendezte be. Sokkal inkább számít kuriózumnak.   
Értékesítésük során nem fordult elő olyan, hogy azért emelték volna egy ingatlan értékét, mert az egy neves személyé volt. Viszont ennek konverz verziója előfordult, miszerint az eladásra szánt ingatlan tulajdonosa azért emelt a fizetendő összegen, mert megtudta, hogy egy celeb érdeklődik lakása iránt.        
Az Openhouse különös figyelmet fordít ügyfeleire, így akár celebről akár civilekről legyen szó, amikor leszerződnek, az ingatlantulajdonosok kérésére természetesen teljes diszkrécióval kezelik ügyeiket.




[1] http://www.realtor.com/realestateandhomes-search/Hidden-Hills_CA/sqft-21

Népszerű bejegyzések